چيلر تراكمي

۳ بازديد

چيلر تراكمي

چيلرها از مهمترين تجهيزات سرمايشي و توليد برودت در ساختمان ها و كارخانه هاي صنعتي بحساب مي آيند. به زبان ساده چيلر دستگاهي است كه آب سرد توليد مي كند. به كمك اين آب سرد مي توان از طريق فن كويل ها و يا هواسازها، فضاي داخلي هر ساختماني را خنك كرد و يا از آن در ماشين آلات صنعتي و انواع فرايندهاي توليد كه به خنك كاري نياز دارند، استفاده نمود. چيلر تراكمي

چيلرهاي تراكمي

چيلر تراكميچيلرهاي تراكمي از گازهاي مبرد همچون فريون در چرخه انتقال گرماي خود استفاده مي كنند و جهت حركت گاز و متراكم كردن آن، از دستگاه متراكم كننده يا همان كمپرسور استفاده مي كنند؛در واقع بايد گفت چيلرهاي تراكمي همان كولرهاي گازي هستند در مقياس بسيار بزرگ تر و با ظرفيت بسيار بالاتر؛در اين نوع چيلرها، كندانسورها با هوا يا با آب و هوا خنك مي شوند؛در چيلرها، از آب جهت انتقال سرما يا گرما استفاده مي شود كه در داخل فن كويل هايي كه در داخل محيط نصب شده اند حركت مي كند؛يعني آب در داخل يونيت خارجي چيلر، گرم يا سرد شده و به فن كويل داخلي منتقل مي شود و باعث خنك شدن يا گرم شدن محيط مي گردد؛ چيلر تراكمي

چيلرهاي تراكمي بسته به نوع كمپرسور خود تقسيم بندي مي شوند:

  • چيلرهاي تراكمي رفت و برگشتي كه داراي كمپرسور رفت و برگشتي يا همان پيستوني هستند
  • چيلرهاي تراكمي اسكرو كه داراي كمپرسور اسكرو هستند 

ساختمان چيلر تراكمي

ساختمان چيلر تراكمي از چهار قسمت اصلي چرخه تبريد تراكمي تشكيل شده است. اين چهار قسمت عبارتند از كمپرسور، اواپراتور، كندانسور و شير انبساط. در چرخه تبريد تراكمي معمولا از گازهاي CFC و HCFC براي تبريد استفاده مي‌شود. كمپرسور به عنوان نيروي محرك اين چرخه عمل مي‌كند و چيلر تراكمي با انرژي مكانيكي، آب سرد شده ايجاد مي‌كند. آب در اواپراتور چيلر خنك مي‌شود. اواپراتور مورد استفاده از نوع مبدل حرارتي پوسته و لوله (شل اند تيوب) مي‌باشد.چيلر تراكمي از نظر نوع كمپرسور مي‌توان به چهار نوع چيلر رفت و برگشتي، سانتريفيوژ، اسكرو و اسكرال تقسيم كرد.‌

عملكرد چيلر تراكمي

چيلر تراكميدر چيلر تراكمي گاز ابتدا توسط كمپرسور، متراكم مي‌گردد (فشار ان افزايش ميابد). اين گاز سپس به كندانسور وارد شده توسط آب يا هواي محيط، خنك شده و به مايع تبديل مي‌گردد اين مايع با عبور چيلر تراكمي از شير انبساط يا لوله موئين دچار كاهش فشار اني شده و وارد فضاي خنك‌كننده (اواپراتور) مي‌شود كه اين كاهش فشار باعث تبخير مايع گرديده و در نتيجه مايع سردكننده با گرفتن حرارت نهان تبخير خود از محيط خنك‌كننده، باعث كاهش دماي فضاي خنك‌كننده مي‌گردد. پس از تبخير اين گاز به كمپرسور منتقل مي‌شود و اين سيكل تكرار مي‌شود. چيلر تراكمي

نحوه عملكرد چيلر تراكمي

با عبور بخار با سرعت در يك مسير، هواي كندانسور مكيده مي‌شود. خلاء در كندانسور به علت تبديل بخار به اب و كاهش حجم بخار نسبت به آب ايجاد مي‌گرد. چيلر تراكمي هواخنك، از انواع چيلرهايي هستند كه بر اساس سيكل تبريد تراكمي كار مي‌كنند. عمل خنك‌سازي كندانسور در اين چيلرها با عبور هواي اجباري از روي كويل انجام مي‌گيرد، به همين دليل به آن چيلر هواخنك گفته مي‌شود. از اين چيلر جهت تهويه مطبوع در ساختمان‌هاي مسكوني، اداري، تجاري، صنعتي و همچنين در برخي صنايع جهت خنك سازي پروسه‌هاي توليد استفاده مي‌شود. چيلر تراكمي

انواع چيلر تراكمي

•چيلر تراكمي با كمپرسور رفت‌وبرگشتي
•چيلر تراكمي با كمپرسور اسكرو
•چيلرهاي تراكمي با كمپرسور اسكرال
•چيلرهاي تراكمي با كمپرسور سانتريفيوژ

چيلر رفت و برگشتي چيست؟

چيلر تراكميچيلر تراكمي رفت و برگشتي يكي از انواع چيلرهاي موجود در بازار است كه در مقايسه با ساير چيلرهاي صنعتي، عملكرد ساده تري دارد. اين چيلر تراكمي با عنوان چيلر ضربه اي نيز شناخته مي شود. نامگذاري اين چيلر با عنوان “چيلر تراكمي رفت و برگشتي” به دليل ساختار كمپرسور آن مي باشد. 

چيلر تراكمي با كمپرسور رفت و برگشتي

كمپرسور كه در ساخت اين چيلر به كار رفته است شامل يك سيلندر و پيستون مي باشد. چيلر تراكمي با كمپرسور رفت و برگشتي در صنعت براي كاربردهاي گسترده مورد استفاده قرار مي گيرد. اگر نامي از چيلر تراكمي پيستوني نيز در بازار شنيده‌ايد در حقيقت، همان چيلرهاي تراكمي مجهز به كمپرسور رفت و برگشتي مي باشد. چيلرهاي تراكمي از طريق كمپرسور هايي كه فرايند انتقال سيالات را به صورت برگشت‌پذير انجام مي‌دهند، ابزارهاي ايده آل براي تامين آب خنك مصرفي در صنايع بزرگ مي باشند. چيلر تراكمي

انواع چيلر تراكمي با كمپرسور رفت و برگشتي

انواع چيلر تراكمي با كمپرسور رفت و برگشتي تجهيزاتي پايدار و قدرتمند هستند كه راندمان بالا را در فرايند خنك سازي آب ارائه مي‌دهند. انعطاف پذيري در نصب، پشتيباني از طيف گسترده‌اي از برنامه هاي كاربردي و اطمينان پذيري بالا، مهمترين مزاياي چيلرهاي تراكمي با كمپرسورهاي رفت و برگشتي مي باشند. مهمترين موارد كاربردي اين چيلرها را مي توان در كاربردهاي نيروگاهي، فرآيند توليد و ذخيره سازي در صنايع و همچنين تاسيسات مربوط به تهويه مطبوع دانست.

چيلر تراكمي اسكرو

چيلر تراكمي اسكرو براي تهيه آب سرد به منظور تهويه در ساختمان به كارمي رود. چيلر تراكمي اسكرو مانند ديگر دستگاه هاي تبريد داراي چهارقطعه اصلي كمپرسور اسكرو كندانسور شير انبساط و اواپراتور مي باشد. در چيلرها نيز با استفاده از كمپرسور اسكرو فشار مبرد را به اندازه دماي كندانس بالا ميبرد، كندانسور گاز فوق داغ به مايع اشباع تبديل ميگردد و در شير انبساط به فشار را پايين آورده و بنابراين دما نيز به نيز متناسب با فشار افت مي كند. با ورود مبرد به اواپراتور چيلر اسكرو در انجا با توجه به فشار اواپراتور و دماي اب، مبرد به صورت بخار فوق گرم تبخير شده و دوباره وارد كمپرسور اسكرو مي گردد.

انواع چيلرهاي تراكمي اسكرو 

  1. هوا خنك 
  2. آب خنك

 چيلر اسكرو هوا خنك

چيلر اسكرو هوا خنك، به چيلرهاي اطلاق مي شوند كه كندانسور آن كويل هايي هوايي به همراه فين و به وسيله فن هوا از روي كويل گردش ميكند.

چيلر هاي آب خنك

چيلر هاي آب خنك كه داراي كندانسور شل و تيوپ بايد به همراه برج خنك كننده در مدار قرار ميگيرند. كمپرسور چيلر تراكمي قلب اصلي و جز بسيار مهم از اجزاي چيلر مي­باشد كه وظيفه گردش مبرد در سيكل برعهده آن مي­باشد.

چيلر اسكرال

چيلر اسكرال نوعي چيلر تراكمي است كه از كمپرسور اسكرال به عنوان قلب تپنده استفاده مي‌كند. كمپرسور اسكرال از يك مارپيچ ثابت و يك مارپيچ متحرك تشكيل شده و مي‌تواند گاز را با صدا و ارتعاش بسيار كمتر از كمپرسور رفت و برگشتي متراكم كند. چيلر اسكرال در ظرفيت هاي تبريد كم و متوسط به كار برده مي‌شود. معمولا در چيلر اسكرال براي افزايش ظرفيت سرمايشي، از چند كمپرسور به صورت تركيبي استفاده مي‌شود. در اين صورت مي‌توان بر حسب نياز، تعداد كمپرسورهاي فعال را كم يا زياد كرد.

چيلر اسكرال آب خنك

چيلر اسكرال آب خنك از كندانسور آب خنك در سيستم تبريد خود استفاده مي‌كند. كندانسور چيلر اسكرال آب خنك از آب براي خنك كردن گاز خروجي از كمپرسور استفاده مي‌كند. معمول ترين نوع كندانسور آبي استفاده شده از نوع پوسته و لوله مي‌باشد. در اين كندانسور آبي، گاز مبرد در يك محفظه استوانه اي وارد شده و آب سرد از لوله هاي گذرنده از محفظه عبور مي‌كند و بدين ترتيب گاز را سرد كرده و تبديل به مايع مي‌كند. آب خروجي از كندانسور نيز براي سرد شدن و استفاده دوباره در كندانسور، بايد در برج خنك كننده، سرد شود.

چيلر اسكرال هوا خنك

چيلر اسكرال هوا خنك از كندانسور هوايي براي خنك كردن گاز خروجي از كمپرسور اسكرال استفاده مي‌كند. كندانسور هوايي، مجهز به فن هايي است كه هوا را بين لوله هاي داراي گاز خروجي از كمپرسور عبور مي‌دهد و باعث سرد شدن اين گاز مي‌شود. به دليل عدم استفاده از آب در اين كندانسور، نيازي به برج خنك كن نمي‌باشد.

چيلر سانتريفيوژ چيست

يكي ديگر از انواع چيلر تراكمي ، چيلرهاي سانتريفيوژ است. چيلر سانتريفيوژ بواسطه سيكل تبريد خاصي كه دارد و نحوه عملكرد كمپرسورها در مقايسه با ساير چيلرهاي تراكمي ضريب عملكرد و راندمان بالاتري دارد. نحوه عملكرد كمپرسور سانتريفيوژ بر اساس نيروي گريز از مركز مي باشد. نيروي گريز از مركز، از طريق چرخش كمپرسور سانتريفيوژ به گاز مبرد وارد شده و در نتيجه فشار و دماي سيال مبرد افزايش مي يابد. كمپرسور چيلر سانتريفيوژ همانند چيلر رفت و برگشتي در دو نوع باز و بسته موجود بوده و نوع بسته آن بسيار پر كاربردتر مي باشد.

مزاياي چيلر تراكمي با كمپرسور سانتريفيوژ

  • صرفه جويي در مصرف انرژي و كاهش هزينه هاي مصرف برق
  • كاهش مصرف انرژي تا حد زيادي كاهش مي يابد
  • دوام و طول عمر كاركرد دستگاه
  • عملكرد ايمن دستگاه
  • عدم اتصالي برق يا جرقه

ساختمان چيلر تراكمي

  • الكتروموتور: ميل لنگ كمپرسور را به حركت درمي‌آورد حركت دوراني ميل لنگ باعث حركت رفت و برگشت پيستون در داخل سيلندر مي‌گردد در نتيجه گاز مبرد در كمپرسور متراكم مي‌شود.
  • كوپلينگ: جفت‌كننده محور الكترو موتور با محور ميل لنگ كمپرسور است.
  • كمپرسور: گاز خروجي از اواپراتور را متراكم كرده وارد كندانسور مي‌كند.
  • لوله رانش: گاز خروجي از كمپرسور را به كندانسور هدايت مي‌كند.
  • كندانسور: كندانسور اين چيلر از نوع پوسته و لوله است در داخل پوسته گاز مبرد و در داخل لوله‌ها آب خنك جريان دارد. گاز داغ و متراكم توسط لوله وارد پوسته كندانسور مي‌شود. به علت تماس با لوله‌هاي مسي حاوي آب خنك، خنك شده به مايع تبديل مي‌شود و از پايين از طريق لوله خارج مي‌شود. آب جرياني از طريق لوله وارد كندانسور شده و از طريق لوله خارج مي‌شود. آب خروجي از كندانسور به برج خنك كن هدايت مي‌شود تا پس از خنك شدن دوباره به كندانسور برگردد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.